Przebita opona, nagły brak benzyny w baku czy też niespodziewana awaria, które mogą nagle unieruchomić kierowcę na drodze to wbrew pozorom bardzo częste zdarzenia. Niezależnie od tego, czy mają miejsce w samym środku miasta, czy też na dłuższej trasie, zwykle generują stres i niemałe problemy. Nie można im zapobiec, ale można zadbać o to, by w kryzysie otrzymać rzetelną pomoc. Takie właśnie wsparcie oferuje assistance. Sprawdź, czym jest i jak działa ta polisa.

Co to jest assistance?

Z pojęciem assistance najczęściej można się spotkać przy okazji zakupu OC. Ubezpieczyciele często proponują wówczas wykupienie pakietu zawierającego autocasco oraz właśnie tę usługę. Warto się wówczas poważnie rozważyć takie rozwiązanie, ponieważ wybierając taki pakiet zazwyczaj można liczyć na ogół na najlepszą cenę. Tymczasem assistance pojazdu to bardzo przydatne ubezpieczenie, które sprawdza się zarówno podczas wypadku, jak i awarii.

Co to jest assistance? To dobrowolna, dodatkowa polisa gwarantująca pomoc w wielu trudnych sytuacjach na drodze – niekiedy błahych, ale generujących sporo kłopotów. Najczęściej jest traktowana jako rozszerzenie OC. Zapewnia wsparcie techniczne, ale również medyczne, informacyjne lub prawne. Assistance samochodowy działa bardzo prosto – w awaryjnej sytuacji wystarczy zadzwonić do ubezpieczyciela i przedstawić problem. Może to być pęknięta opona lub pusty bak w tzw. szczerym polu, mogą to być również zatrzaśnięte w kabinie kluczyki na parkingu czy stacji benzynowej. Ponadto polisa pozwala uzyskać pomoc przy stłuczce lub awarii pojazdu. Dokładny zakres ubezpieczenia zależy jednak oczywiście od podpisanej umowy. Infolinia assistance w założeniu powinna być dostępna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i taką właśnie deklarację można znaleźć w ofertach większości ubezpieczycieli.

Assistance samochodowy – jaką pomoc uzyskasz?

Telefon na infolinię sprawia, że do ubezpieczonego wysyłana jest odpowiednia pomoc. Może ona obejmować (w zależności od pakietu):

  • holowanie pojazdu (do warsztatu, do domu itd.) – niekiedy z zastrzeżeniem zakresu maksymalnego dystansu,
  • naprawę samochodu na miejscu,
  • wymianę koła,
  • dowiezienie paliwa,
  • złomowanie.

Wśród usług przydatnych przede wszystkim w trasie można zaś  wymienić:

  • przyznanie samochodu zastępczego,
  • transport dla kierowcy i osób z nim podróżujących,
  • opiekę lekarską – dla kierowcy i pasażerów,
  • pokrycie kosztów pogrzebu,
  • wsparcie tłumacza oraz prawnika.

Warto jednak pamiętać, że w podstawowych, najtańszych pakietach zakres wsparcia jest znacznie węższy. Często obejmuje tylko holowanie (np. z limitem 100 lub 200 km), naprawę na miejscu do określonej, niewysokiej wartości oraz wsparcie telefoniczne w postaci infolinii (np. pomocy w zorganizowaniu auta zastępczego czy transportu na koszt własny ubezpieczonego). Tego typu assistance samochodowy niekiedy dodawany jest gratis do usług OC. Warto go mieć, ale w trasie lub podczas codziennego, intensywnego wykorzystania samochodu przyda się również bardziej zaawansowana ochrona. W najbardziej zaawansowanych pakietach można liczyć również na:

  • zakwaterowanie w hotelu (często określonej klasy – np. minimum trzygwiazdkowym),
  • transport ze szpitala do miejsca zamieszkania,
  • wizytę bliskiej osoby w szpitalu i koszty jej zakwaterowania w hotelu,
  • kierowcę, jeśli ubezpieczony nie może prowadzić własnego samochodu, a znajduje się z dala od domu,
  • opiekę nad dziećmi – jeśli np. rodzice lub opiekunowie trafią do szpitala,
  • opiekę nad zwierzętami,
  • inne usługi.

Wszystko to w cenie ubezpieczenia, które kupowane razem z OC i AC często dostępne jest w przystępnej cenie!

Assistance w podróży – dlaczego warto?

Wielu kierowców na co dzień nie potrzebuje ubezpieczenia tego typu, jednak chętnie wybiera assistance na wyjazd. Błahe problemy w trasie mogą bowiem generować znacznie więcej trudności niż na co dzień. Wiele towarzystw umożliwia wykupienie pakietu na krótki okres – czasami nawet na kilka godzin. Coraz częściej dostępne są aplikacje, za których pośrednictwem można błyskawicznie zapewnić sobie ochronę. Oczywiście krótkoterminowy assistance na wakacje będzie w przeliczeniu na roczną stawkę droższy, ale zwykle jest to nieduży koszt, który pozwala znacznie spokojniej wyruszyć nawet w daleką podróż.

Przed wyjazdem należy sprawdzić, jak działa assistance za granicą. Zazwyczaj pomoc poza granicami Polski wygląda bowiem nieco inaczej i jest okrojona. Zdarza się, że z ochrony ubezpieczeniowej są wyłączone niektóre kraje. Często za granicą nie obowiązują też wszystkie pakiety. Warto jednak zawsze zadbać o dobre ubezpieczenie samochodu na wyjazd. W przeciwnym razie można się bowiem narazić na bardzo wysokie koszty. Zdarza się, że nagła awaria samochodu spowoduje konieczność wydania nawet kilkunastu tysięcy złotych na holowanie, naprawę, zastępczy transport lub nocleg czy inne świadczenia. Tymczasem koszt składki na tydzień czy dwa wynosi od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Assistance w podróży w wielu przypadkach pokryje zaś wszystkie wymienione powyżej koszty, oszczędzając Ci jednocześnie stresu i pomagając cieszyć się z wakacji. Co ważne, w ramach pakietu można często liczyć też na wsparcie językowe. To szczególnie pomocne, gdy dojdzie do uszkodzenia samochodu w obcym kraju.

Jak wybrać auto assistance i od czego zależy cena ubezpieczenia?

Jeśli zależy Ci na możliwie najlepszej ochronie, a jednocześnie przystępnej cenie, warto starannie wybierać pakiet assistance. Jak już wspomniano, ubezpieczyciele oferują zróżnicowane pakiety i przeróżne wyłączenia, które uniemożliwiają skorzystanie z pomocy w konkretnych sytuacjach. Jednocześnie auto assistance znajduje się w ofercie każdego towarzystwa ubezpieczeniowego, które sprzedaje OC, a więc wybór jest naprawdę szeroki. Jak zatem nie zgubić się w gąszczu ofert? Najlepiej skorzystać z kalkulatora – wystarczy odpowiedzieć na kilka pytań, by otrzymać propozycje dopasowane do Twoich indywidualnych potrzeb.

Ceny assistance pojazdu zależą od wielu czynników. To przede wszystkim rodzaj pakietu. Często stosuje się podział na polisy „mini”, „midi” i „maxi”, które różnią się kilkoma podstawowymi czynnikami. Niektóre towarzystwa oferują też większy lub mniejszy wybór pakietów (np. tylko podstawowy i rozszerzony). Czym się one różnią?

  • Zakres terytorialny określa, na jakim obszarze można korzystać z assistance. Najtańsze pakiety zazwyczaj obejmują pomoc wyłącznie na terenie Polski, a te droższe również w Europie, choć często z wykluczeniem niektórych krajów.
  • Limit holowania wyrażany w kilometrach określa, jak daleko może dojechać laweta sponsorowana przez ubezpieczyciela. W najtańszym pakiecie może to być zaledwie kilkadziesiąt kilometrów. W najdroższych holowanie może być dostępne bez limitu lub np. z ograniczeniem do 500 km.
  • Limit przy naprawie na miejscu to kwota, której równowartość może być przeznaczona na usunięcie usterki na miejscu awarii czy wypadku. W najtańszych pakietach może to być kilkaset złotych, w najdroższych – kilka tysięcy. Limit ten często jest wyższy za granicą i wyrażony kwotą w euro.

Należy przy tym pamiętać, że cena assistance zazwyczaj zależy również od innych czynników – chociażby doświadczenia kierowcy czy parametrów auta, podobnie jak przy OC. Ma to znaczenie szczególnie wtedy, gdy kupuje się ubezpieczenie w pakiecie. Jednocześnie warto zaznaczyć, że cena ubezpieczenia pakietowego zawsze będzie korzystniejsza. Niektóre z pakietów są dostępne tylko pod pewnymi warunkami – np. tylko dla aut 12-letnich lub młodszych. Dlatego wybierając ubezpieczenie assistance, warto posłużyć się szczegółowym kalkulatorem, w którym można na wstępie podać wszystkie dane wpływające na dostępność i koszt polisy.

Nie tylko assistance pojazdu – inne formy ubezpieczenia

Assistance pojazdu (komunikacyjny) to najczęściej spotykana forma tego ubezpieczenia. Podobne wsparcie może być jednak dołączane również do innych polis. Niekiedy assistance jest częścią ubezpieczenia domu lub mieszkania. Wówczas działa podobnie – oferuje pomoc w nieprzewidzianych i awaryjnych sytuacjach. Zdarza się, że usługa jest dodawana do polisy za darmo (np. w ramach promocji), ale zwykle trzeba za nią dodatkowo zapłacić.

Ubezpieczenie assistance nieruchomości pozwala uzyskać pomoc np. przy zalaniu czy pożarze mieszkania, a także w rozmaitych awariach. Dostępne są zarówno bardzo podstawowe, jak i niezwykle rozbudowane pakiety. W wersji „luksusowej” tzw. home assistance może obejmować:

  • usługi specjalistów: hydraulika, ślusarza, murarza, szklarza, informatyka itd.;
  • pomoc organizacyjną przy różnego rodzaju szkodach: zabezpieczenie mienia, zapewnienie transportu lokatorom, zakwaterowanie ich w hotelu itp.;
  • naprawę sprzętu RTV i AGD, a także komputerów, routerów itp.;
  • usługi informacyjne – całodobowe infolinie o różnej tematyce;
  • usługi concierge – pomoc w zarezerwowaniu hotelu na wypadek szkody w mieszkaniu, zorganizowaniu pomocy fachowców, transportu mienia itd.;
  • pakiet medyczny – wizyty specjalistów, rehabilitantów, pielęgniarek, dostawy leków do domu.

Zazwyczaj towarzystwa ubezpieczeniowe stosują pakiety tematyczne, dlatego można wykupić assistance np. tylko na wypadek awarii sprzętu.

Oczywiście warto pamiętać, że domowy assistance może nie załatwić wszystkich problemów, nawet jeśli wybierze się najbogatszy pakiet. Tego typu ubezpieczenie podlega bowiem pewnym wykluczeniom, tak jak każde inne. Pomoc w ramach polisy może być niedostępna, gdy:

  • wypadek spowodowany był umyślnie przez ubezpieczonego, bez względu na stan poczytalności,
  • obowiązek pokrycia kosztów naprawy należy do innego podmiotu, np. administracji budynku,
  • stan poszkodowanego wymaga wezwania pogotowia ratunkowego,
  • jest potrzebna interwencja elektryka lub technika urządzeń grzewczych w sprawie żarówek, lampek kontrolnych i przedłużaczy.

Ponadto w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) niekiedy określone są pewne limity – np. co do przewozu mienia czy np. wartości wykonywanych napraw. Niekiedy ubezpieczenie assistance może być również dodatkiem do innych polis – np. ubezpieczenia różnego rodzaju mienia czy ubezpieczenia zdrowotnego.

 

Sprawdź również: